R, 9.12.2022

Suessi kanalisse lõksu jäänud hiidlaev tekitas logistikakriisi

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Suessi kanalisse lõksu jäänud hiidlaev tekitas logistikakriisi
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 10
Optimistid loodavad, et laev saab vabaks juba lähipäevil, pessimistid kardavad, et selleks võib kuluda nädalaid.
Optimistid loodavad, et laev saab vabaks juba lähipäevil, pessimistid kardavad, et selleks võib kuluda nädalaid. Foto: Zumapress/Scanpix
  • Kahju on 10 miljardit dollarit päevas
  • Millal kanal jälle laevatatav on, ei tea keegi
  • Eesti ettevõtjad otsivad juba lahendusi

Suessi kanalis esmalt kerge intsidendina raporteeritud konteinerilaeva Ever Given kursilt kõrvalekaldumine teisipäeval on paari päevaga paisunud ülemaailmseks logistikakriisiks, mis võib mõjutada ka Eesti majandust.

Suessi kanalis esmalt kerge intsidendina raporteeritud konteinerilaeva Ever Given kursilt kõrvalekaldumine teisipäeval on paari päevaga paisunud ülemaailmseks logistikakriisiks, mis võib mõjutada ka Eesti majandust.

Kitsa kanali kaldast kaldani sulgenud 400-meetrine laev peatas liikluse maailma olulisimal veeteel. Suessi kanal võimaldab laevadel Aasiast Euroopasse sõites vältida kuni paarinädalast ringi ümber Aafrika lõunatipu. Neljapäevaks polnud kanalit suudetud vabastada, graafikutest on juba maha jäänud sadu kanali läbimist ootavaid laevu. Refinitivi andmetel ootab mõlemal pool kanalit järjekorras juba 206 laeva, nende hulgas vähemalt 34 suurt konteinerilaeva ja 10 tankerit kokku 13 miljoni barreli toornaftaga. Analüütikute hinnangul põhjustab liiklusseisak Suessi kanalis kahju ligi 10 miljardit dollarit päevas ning kaos süveneb iga päevaga.

Kardetakse kulude hüppelist kasvu

Alexela juhatuse liige Alan Vaht märkis Twitteris, et selle kanali kaudu liigub kümme protsenti maailma toornaftast.

«Tasub videost vaadata, mida tähendab, kui konteinerilaev jääb Suessi kanalis kinni, satub diagonaalasendisse ja blokeerib nõndaviisi kogu laevaliikluse. Loomulikult pööras kütusehind üles,» säutsus Vaht. Nafta hind kerkis alguses 5 protsenti, kuid on nüüd taas langusele pööranud.

Laovaru on meil olemas, aga kui takistus jääb nädalaks, siis ei oska arvata, mis edasi saab.

Vahur Roosaar

Hiinast toorainet hankiva Viljandi tekstiilifirma Paragon Sleep juhataja Vahur Roosaar ütles Sakalale, et kui laev suudetakse paari päevaga lahti saada, siis ei ole probleem eriti suur.

«Laovaru on meil olemas, aga kui takistus jääb nädalaks, siis ei oska arvata, mis edasi saab,» nentis Roosaar. Teise Viljandi tekstiiliettevõtte Delux ning vooditootja Bed Factory juhid kinnitasid, et Hiina toorainega on viimase aasta jooksul nii palju tarneprobleeme olnud, et kangast on hakatud rohkem Euroopast otsima. Bed Factory juhataja Indrek Aasna sõnul mõjutab tooraine kättesaadavust praegusest laevaummikust rohkem koroonakriisiaegse merekonteinerite nappusega kaasnenud transpordikulude nelja-viiekordne kasv.

Esialgsete ennustuste järgi jääb kanal suletuks esmaspäevani, aga Financial Timesi andmetel võib halval juhul jääda kinni pikkadeks nädalateks. «Mida kindlamalt kinni laev on, seda kauem aega läheb. See võib võtta päevi, aga võib võtta ka nädalaid,» ütles hädas laeva lahtikangutamisega tegelev Hollandi ettevõte Boskalis. Appi on kutsutud ka teised spetsialistid Taanist ja Jaapanist. Isegi kui Ever Given kanalist liikuma saab, kulub järjekorra likvideerimiseks veel päevi, kuna kitsas kanalis pääsevad laevakonvoid korraga liikuma vaid ühes suunas.

Üks maailma suuremaid konteinerilaevu blokeerib üht maailma olulisemat veeteed.
Üks maailma suuremaid konteinerilaevu blokeerib üht maailma olulisemat veeteed. Foto: Handout/via Reuters/Scanpix

Tavalistel päevadel läbib Suessi kanalit 50 laeva. Seni pole suured logistikafirmad otsustanud, kas võetakse ette ümbersõit Hea Lootuse neeme kaudu. Eksperdid kardavad, et kui kanal varsti vabaks ei saa, tekivad maailma kaubavahetuses suured tõrked ning osa kaupade hind võib ajutise nappuse tõttu tublisti tõusta.

Laevaomanik Shoei Kisen avaldas tekitatud kaose pärast avaliku vabanduse. Firma esindaja Toshiaki Fujiwara ütles AFP-le, et laev on kindlustatud, kuid mis kulud kindlustus katab, pole veel selge. Õnnetuse ajal seilas laev Panama lipu all Indiast pärit meeskonnaga. Laeva operaatoriks on Taiwani merendusgigant Evergreen Marine. Laeva tehniline juht on Singapuri ettevõte Bernhard Shculte Shipmanagement ning kaubad võivad kuuluda tuhandetele logistikafirmadele ning on kindlustatud eri kindlustusfirmades. Suurte laevade omandisuhted on keerulised ning vastutus võib pikkadesse kohtuvaidlustesse hajuda.

Mis laevaga juhtus

Jaapani laevaliisingufirmale Shoei Kisen kuuluv 2018. aastal valminud konteinerilaev Ever Given on ehitatud Suessi kanali läbimiseks lubatud suurimaid mõõtmeid arvestades ehk napilt Suezmaxi klassi mahtuvana. 400 meetri pikkuse ja 59 meetri laiuse laeva süvis on 15,7 meetrit. Suessi kanali laius kitsamates kohtades on napilt üle 200 meetri. Õnnetuse hetkel oli laev teel Hiinast Rotterdami, pardal 20 000 konteinerit Euroopasse sõitvatetarbekaupadega.

Õnnetuse põhjus pole selge. Esmalt teatati, et laeval oli enne madalale sõitmist voolukatkestus, siis hakati rääkima tuulest ja liivatormist, mis vähendas nähtavust. Igal juhul keeras laev end pärast kaldasse sõitmist kanalis põiki. Hiiglase inerts on nii suur, et sügavale kallastesse lõikusid nii vöör kui ka ahter ning laeva vabastamiseks tavaliste ekskavaatorite ja pukserite abist ei piisanud.

Märksõnad
Tagasi üles