Tervise lühiuudised

Naised saavad jalgpallis kergemini peavigastusi. FOTO: Marko Saarm

Tütarlapsi ohustab jalgpallis suurem ajukahjustuste risk

Uuest uuringust ilmneb, et tütarlastel on jalgpalli mängides 1,8 korda suurem risk saada kerge ajutrauma kui poistel, ning seda märgatakse mängu käigus harvemini. Kuna tütarlastel on soolise iseärasusena poistega võrreldes kaela ja õlavöötme lihaskond suhteliselt nõrgem, nende aksonid (närvirakkude pikad jätked) on lühemad ja sisaldavad vähem mikrotuubuleid (valgulised torukesed, mis aitavad toestada raku struktuuri), on neil palli peaga lüües suurem risk aju aksonaalse kahjustuse ehk aksonite purunemise või kahjustuse tekkeks. Soolisi iseärasusi peaks tingimata arvestama naiste ja tütarlaste jalgpallimängu ja treeninguid korraldades. Eesti Arst

1247 - sel telefonil saab tänasest Covid-19 vastu vaktsineerimiseks aega broneerida.

Vaktsiinide pikem vahe andis rohkem antikehi

Birminghami ülikooli uuringus leiti, et Pfizeri/BioNTechi koroonavaktsiini teise doosi süstimine 12 nädalat pärast esimest tekitas kolm ja pool korda tugevama antikehavastuse kui kolmenädalase vahega toimunud vaktsineerimised. Kolmenädalane intervall annuste vahel tõi kaasa T-rakkude suurema hulga – teadlaste arvates võivad just T-rakud olla pikaajalise immuunsuse näitajad. Uuringu autorite sõnul ei saa praegu teha järeldust, milline annustamisstrateegia pakub paremat kaitset. Uuringus osales 175 inimest vanuses 80–99. Reuters/PM

Vaktsineerimisest keelduja võib Tais vangi sattuda

Tais asuva linna Buri Rami võimud andsid korralduse, mis kohustab kõiki provintsis elavaid või töötavaid täisealisi vaktsineerima​ Covid-19 vastu, et vältida viiruse edasikandmist ja abistada rahvatervise ametnikke. Kui inimesed sellega nõus pole, on ootamas rahatrahv või kuni kaheaastane vangistus. Ettepanek vaktsineerimiskohustuse kohaldamiseks tuli kuberner Thatchakorn Hatathathayakulilt reedel toimunud provintsi nakkushaiguste komisjoni koosolekul. Bangkok Post/PM

Milline võiks olla hommikusöök?

Tööpäevadel võiks hommikusöögi põhitoiduks olla kaerahelbepuder, lisaks täisterarukkijahust võileib, nädalavahetusel aga näiteks omlett köögiviljadega või harvem isegi pannkoogid, soovitab toitumisteadlane Tiiu Liebert.

«Kui teie hommikusöök on liiga väike, siis varuge hommikul keha kinnitamiseks rohkem aega ja suurendage hommikusöögi kogust aegamööda ning jälgige, et see sisaldaks piisavalt valku, lisades kodujuustu või Kreeka jogurtit. Ka puuviljad ja marjad peaksid hommikusööki kuuluma,» soovitab Liebert.

Õhtusöök peaks teadlase sõnul olema tagasihoidlik ja seda peaks sööma vähemalt kolm tundi enne magama heitmist. On tore, kui suur, tervislik hommikusöök kiirendab ainevahetust, kuid seda teeb kindlasti ka piisav kehaline koormus, mis tugevdab ka lihaseid, kaasa arvatud südamelihased.

Seotud lood
17.05.2021 19.05.2021
Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto