K, 18.05.2022

Avatumad piirid teevad ideede vahetamise võimalikuks

Mida saab näha 18. graafikatriennaalil?
Juhan Raud
, toimetaja
Avatumad piirid teevad ideede vahetamise võimalikuks
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Graafikatriennaali «Soe. Temperatuurikontroll kolmes vaatuses» peanäituse avamine Kai kunstikeskuses. Kuraator Róna Kopeczky.
Graafikatriennaali «Soe. Temperatuurikontroll kolmes vaatuses» peanäituse avamine Kai kunstikeskuses. Kuraator Róna Kopeczky. Foto: Eero Vabamägi

Kas ofordid ja kuivnõela tehnika on igaveseks kadunud? Ei ole. Kuid graafikatriennaali mõte on alati olnud graafika tähendust avardada. Tänavune graafikatriennaal, mille peanäitus eelmisel nädalal talvises Kai kunstikeskuses avanes, kannab pealkirja «Soe. Temperatuurikontroll kolmes vaatuses».

Need kolm vaatust toimuvad korraga lisaks veel ka mustmiljonis muus kohas: Temnikova & Kasela galeriis, Põhjala Tap Roomis, EKA galeriis, Flo Kasearu majamuuseumis, Liszti Instituudis Tallinnas ning Kanuti Gildi SAALis. Kogu asja, järjekorras juba 18. triennaali, kureeris Róna Kopeczky, kes leiab, et ilu kõrval ei tohi unustada ka tööde poliitilist mõõdet – ning vastupidi.

Seekordse graafikatriennaali pealkirjaks on pandud «Soe». Mida sellega mõeldud on?

Sõna «soe» tähendus on viimasel ajal väga kiiresti teisenenud. Praegu toob see pähe võib-olla globaalse soojenemise või näiteks selle, kuidas geopoliitilised pinged eskaleeruvad… Aga nüüd tekib selle teemaga veel uusi seoseid. Kui ma alguses, 2019. aasta lõpus oma kontseptsiooni selle triennaali jaoks välja käisin, oli see juba minu valitud pealkiri. 2020. aastal lõi meid kõiki Covid – ja mis on üks põhilisi koroona sümptomeid? Palavik.

Niisiis sai triennaali tervikpealkirjaks «Soe. Temperatuurikontroll kolmes vaatuses», kuna see peegeldab veel paremini neid absurdseid ja poliitiliselt raskeid aegu, milles me praegu elame. Kogu näitustevaheline tervik käsitleb sotsiaalseid pingeid, kliimakriisi ja pandeemia olukorda. Ja loodetavasti on soojus sellise ilma puhul eesti kunstisõpradele ka atraktiivne. (Naerab.)

Kuidas triennaal üles ehitatud on? Miks kolm vaatust?

Mulle on alati meeldinud oma töös läheneda näitusetegemisele mänguliselt – ma pole tüüpiline muuseumiinimene. Mul oli selle triennaali puhul algusest peale mõte, et see võiks olla teatav lahtirullumine ajas: et see oleks midagi, mis liiguks nagu crescendo.

18. graafikatriennaal «Soe. Temperatuurikontroll kolmes vaatuses»

22. jaanuar – 27. märts 2022

Kuraator Róna Kopeczky

Kunstnikud ArtLeaks, Jasmina Cibic, Hubert Czerepok, Agnes Denes, Igor Eškinja, Oxana Gourinovitch, Ferenc Gróf, Flo Kasearu, Eva Koťátková, Volodymyr Kuznetsov, Irena Lagator, Olson Lamaj, Marko Mäetamm, Alexander Manuiloff, Dóra Maurer, Raul Meel, Katja Novitskova, Dan Perjovschi, Géza Perneczky, Nada Prlja, Kaisa Puustak, Driton Selmani, Slavs and Tatars, Société Réaliste, Bojan Stojčić, Endre Tót

Toimumiskohad Kai kunstikeskus, Temnikova & Kasela galerii, Põhjala Tap Room, EKA galerii, Flo Kasearu majamuuseum, Liszti Instituut Tallinnas, Kanuti Gildi SAAL

Märksõnad
Salvesta lood hiljem lugemiseks!
Minu lood
Eesti uudised
Majandus
Tehnika
Maailm
Arvamus
Fookus
Kultuur
Sport
Tartu Postimees
Tagasi üles