R, 9.12.2022

E-poodide ostjate hulk kasvab, aga kullerid haigestuvad ja vedu viibib

Liisa Salekešina
E-poodide ostjate hulk kasvab, aga kullerid haigestuvad ja vedu viibib
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Rimi e-poest ostes peab praegu arvestama pooleteisepäevase kättetoimetamisajaga. Nii tasub tervetel inimestel endiselt vanamoodsalt poes käia.
Rimi e-poest ostes peab praegu arvestama pooleteisepäevase kättetoimetamisajaga. Nii tasub tervetel inimestel endiselt vanamoodsalt poes käia. Foto: Sille Annuk

Koroonaviirus on üle Eesti kodudesse lukustanud tuhandeid inimesi, tihti on toaseinte vahele suletud terved perekonnad korraga. Nii aina suureneb vajadus tavapärase poeskäigu asemel toidu- ja esmatarbekaubad e-poest koju tellida.

Kõvasti kasvanud e-ostjate hulk paneb internetipoed tugeva surve alla, lisaks ei jää ka e-poodide töötajad ja kaupa kodudesse vedavad kullerid haigustest puutumata. Nii polegi imestada, kui kaupa tuleb kauem oodata ning vedugi võib kallineda.

Rimi e-poe juhi Helen Lednei sõnul on nendegi internetikaubamaja kasutajate hulk suurenenud. Ka Selveri e-poes on kasvanud kasutajate ja tellimuste hulk. «Kindlasti ei saa väita, et põhjus seisneb ainult omikroni laialdases levikus,» sõnas Selveri e-poe juht Erki Koho. «Pikem trend näitab ühtlast kasvu, millele on lisandunud ka kehvade teeoludega «talvekoefitsient».»

Pikem ooteaeg

Tartus tegutsevates e-poodides tuleb oma ostukorvi kohaletoimetamiseks esmalt aeg broneerida. Nii Selveril kui Rimil on ooteaeg nädala sees poolteist päeva. Kauba kojuvedu pakub siin ka Prisma, kuid selle poeketi veebilehel eile vabu aegu polnud.

Pikenenud kaubaootamisaega on märganud ka e-poe kliendid. Näiteks Rimi e-poe klient (nimi toimetusele teada) oli üllatunud, kui tavapärase ööpäevase kättetoimetamise asemel leidus esimene vaba aeg alles kolme päeva pärast. «Kui ma teisipäeval koju toitu tellisin, siis avastasin, et kohale toimetamise aeg on tavapärasest pikem,» rääkis tellija. «Tavapäraselt on iga päev saadaval vabu aegu, sel korral oli esimene vaba aeg aga alles neljapäeval.»

Praegu saame võtta päev korraga, sest õhtune seis on juba hommikuks muutunud, ütles Selveri e-poe juht Erki Koho.

Ta lisas, et ka hind oli varasemast erinev: «Varem oli hommikuti ja lõunaajal kättetoimetamine odavam, aga tellimise ajal näitas, et olenemata kellaajast on hind kõrgem.»

Erki Koho nentis, et suurenenud nõudluse tõttu täituvad vabad tarneajad kiiremini ning sellepärast tasub tellimisel ka aega varuda. Ka haigustel on kohaletoimetamise kiiruses oma roll mängida. «Ei saa salata, et oleme olnud sunnitud mõningatel päevadel teenindusmahtu ka piirama, sest kriitiline hulk inimesi on haigestunud või määratud lähikontaktseks,» rääkis Koho. «Haigestumisi, ja mitte ainult koroonasse, tuleb ette nii kullerite, komplekteerijate kui muude teenusele oluliste inimeste hulgas. See on probleem ja muudab kõik aina keerulisemaks. Praegu saame võtta päev korraga, sest õhtune seis on juba hommikuks muutunud.»

Vaja on lisakäsi

Ka Rimi e-pood on kimpus haigustega, rivist langevad nii kullerid kui pakendajad, märkis Helen Lednei. Seetõttu värbab Rimi uusi kullereid vastavalt vajadusele, eriti siis, kui suurem hulk töötajaid on nakatunud. Lisakäsi on tarvis, eriti arvestades, et üks kuller täidab päevas keskmiselt 30–45 tellimust.

Lisatööjõudu on tulnud otsida ka Selveri e-poel. Hinnatõusu selles poes praegu silmapiiril ei paista, kuid kütuste ja muude tööks vajalike vahendite edasisel kallinemisel ei saa seda Erki Koho sõnul välistada.

Helen Lednei sõnul tasub tihedamini e-poest tellivatel klientidel soetada kojuveo pakett. Kui on aga soov pääseda teenustasust, siis peab ühekordse toidukorvi sisu maksma poolsada eurot.

Eesti e-kaubanduse liidu statistika andmetel kasvas internetikaubanduse käive möödunud aastal võrreldes 2020. aastaga ligi 50 protsenti, ulatudes nüüd 2,5 miljardi euroni. Ligi 60 protsenti sellest käibest jääb Eesti ettevõtjate kätte. Välismaalt telliti möödunud aastal kaupa 1,1 miljardi euro eest.

Märksõnad
Tagasi üles