R, 9.12.2022

Vene piirilt eemaldatud lõiketraat jääb oma saatust ootama

Priit Pullerits
, vanemtoimetaja
Vene piirilt eemaldatud lõiketraat jääb oma saatust ootama
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 16
Ajutine lõiketraat paigaldati riigipiirile kaitseväe õppuse Okas raames.
Ajutine lõiketraat paigaldati riigipiirile kaitseväe õppuse Okas raames. Foto: Madis Veltman

Kagu-Eestis Venemaa külje all laiuva Marinova dolomiidikarjääri juures lebab kruusa ja rohumaa piiril kümmekond kuhja lõiketraati, mis sai eelmise aasta sügisel lahti rullitud vastu Venemaa piiri, et takistada võimalikke sissetungijaid, kellesugused tekitasid tollal äreva vastasseisu Poola piiril Valgevenega.

Setomaa elanike tähelepanekuil algas lõiketraadist ajutise piiritõkke eemaldamine Obinitsa külast kagusse jääval Tiirhanna–Vinski–Marinova lähedasel käänulisel piirilõigul umbes pool aastat pärast selle paigaldamist, aprillis ja mais.

Kokku paigaldasid mullu novembris õppekogunemisel Okas osalenud Eesti kagupiiril lõiketraati ligi 40 kilomeetrile, millest nüüdseks on see eemaldatud umbes kuuelt kilomeetrilt, avaldas politsei- ja piirivalveamet (PPA).

Lõiketraadi äravõtmise põhjus pole selles, et mullu vigastas seal kahe kahtlase isiku kinnipidamisel oma käppasid teenistuskoer Vico, ega ka selles, et tänavu talvel suri traattõkkest saadud vigastustesse Venemaalt Eestisse tulnud emane põdravasikas. PPA esindajad on korjanud koos Kaitseliidu abiga lõiketraadi ära neist kohtadest, kus peatselt peab algama piiriehitus.

Setomaa vallavolikogu liige metsamees Üllar Tamm on kodukandis ringi sõites aga täheldanud, et paljudel lõikudel, kust ajutisena mõeldud piiritõke on minema viidud, pole piiri ehitamine veel sugugi lahti läinud.

PPA piiriehituse grupi projektijuht Natalia Abel möönis, et lõiketraadi eemaldamise ja piirdeaia paigaldamise vahele jääb olenevalt asukohast teatud aeg. Ta seletas, et piiriehitus ei alga kohe piirdeaia paigaldamisega, vaid enne tuleb teha hulk ettevalmistustöid. Muu hulgas peab tegema maa-ala planeerimise, rajama mullakehad ja aluskihid, paigaldama kaitsetorud, kaevud ja muu taristu. Alles seejärel on võimalik asuda paigaldama viivitusaeda.

Abeli kinnitusel on valdav osa kokku keritud lõiketraadist ära viidud ning need rullid, mis veel piiri ääres maas lebavad, aitab Kaitseliit vajaduse korral viia esimesel võimalusel vajalikku kohta. Ta lisas, et mõnda paika, kus võib hiljem tekkida vajadus lõiketraati viivitusaia rajamisel uuesti kasutada, on PPA selle tõepoolest kokkukerituna paigale jätnud.

Kokku paigaldati lõiketraati õppuse Okas raames ligi 40 kilomeetrile, nüüdseks on see eemaldatud umbes kuuelt kilomeetrilt.

 
Kokku paigaldati lõiketraati õppuse Okas raames ligi 40 kilomeetrile, nüüdseks on see eemaldatud umbes kuuelt kilomeetrilt.  Foto: Madis Veltman

Ühtlasi kummutas Abel Setomaa inimeste hulgas levinud kuulduse, justkui ei saaks kord kasutatud ja siis kokku keritud lõiketraati uuesti tõhusalt kasutada. «Meie eesmärk on kasutada lõiketraati korduvalt ning me ei ole täheldanud, et seda ei saaks teha,» lausus ta.

Kuna mullu novembris sai ajutine lõiketraadist tõke paigaldatud just sinna, kus PPA hinnangul oli ebaseadusliku piiriületuse risk kõige suurem, tekib küsimus, kui hästi on need piirilõigud kaitstud nüüd, kui seal tõket enam pole.

PPA piirihaldusbüroo juht Eve Kalmus soostus, et füüsiline tõke, olgu see ajutine lõiketraat või viivitusaed, on oluline, kuid sugugi mitte ainus vahend ebaseadusliku piiriületuse tõkestamiseks. Ta seletas, et piiri tõhusaks valvamiseks on vaja rajada juurdepääsuteed kiireks reageerimiseks ja paigaldada ohu tuvastamiseks korralik seiretehnika, rääkimata piiripatrullide ja kriminaalluure tähtsusest.

«Selleks, et piir oleks võimalikult hästi valvatud, soovime tervikliku piiritaristu välja ehitada võimalikult kiiresti,» sõnas Kalmus.

Piirivalvejuht Egert Belitšev ütles nädala eest pikas intervjuus Postimehele, et PPA soovib saada piiritaristu planeeritud kujul valmis aastaks 2025.

Praegu käib aktiivne ehitustegevus 40-kilomeetrisel lõigul Luhamaalt põhja poole. PPA piiriehituse projektijuhi Abeli kinnitusel on ehitustööd planeeritud graafikust ees, mida on muu hulgas võimaldanud soodsad ilmaolud ja põhjalik ettevalmistustöö.

Märksõnad
Tagasi üles