N, 2.02.2023

Narva mäe ummik saab rohtu

Jüri Saar
, arvamustoimetaja
Narva mäe ummik saab rohtu
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 3
Tartu linnamajanduse osakonna juht Rein Haak (vasakul) ja teedeteenistuse juht Oleg Lužetski vaatasid eile Põhja pst lõpus tulevase ehitusobjekti üle.
Tartu linnamajanduse osakonna juht Rein Haak (vasakul) ja teedeteenistuse juht Oleg Lužetski vaatasid eile Põhja pst lõpus tulevase ehitusobjekti üle. Foto: Margus Ansu

Peetri kiriku juures olev ristmik ei lase enam autosid läbi ja tipptundidel moodustuvad närvesöövad ummikud, kuid linna lahendus pole seal autodele ruumi juurde anda. Seda on sealkandis vaja autodelt hoopis ära võtta, et rajada rattarajad.

Kõige kiirem leevendus on linnavalitsuse hinnangul valmis ehitada Põhja puiestee ja Muuseumi tee ühendus, mis on otsetee Annelinnast ERMini ning võimaldab Puiestee tänavat ja Narva maanteed vältides jõuda linnast välja Tartu valla asumitesse.

Kahe aasta töö

Linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et ettevõtmine on kallis ja on arvestatud, et selleks võib minna üle seitsme miljoni euro.

Ehitust on plaanitud alata tuleval kevadel ja kõik peaks tehtud olema 2024. aasta sügiseks. Seda juhul, kui volikogu annab linnavalitsusele loa ehitushange välja kuulutada ja tuleb ka vastuvõetavaid pakkumisi. «Tõsi ta on, et see on kallis ja suur projekt, aga linnaliiklusele on sel suur mõju,» ütles abilinnapea Raimond Tamm.

Praeguse arvestuse järgi on Tartu osa umbes viis miljonit eurot, sellest kaks miljonit tuleval aastal ja kolm miljonit eurot, sealhulgas riigi toetus 0,6 miljonit eurot, ületuleval aastal. Tartu valla osa on 1,2 miljonit eurot, millest riigi tugi 0,2 miljonit eurot. Tartu veevärgi panuseks jääb 830 000 eurot.

Valminud projekt näeb ette Põhja puiestee ja Muuseumi tee ühendamist uute tänavalõikudega ning olemasoleva Põhja puiestee ja selle ristmike rekonstrueerimist.

Põhja puiesteele rajatakse autoradadest eraldatud jalgratta- ja kõnniteed. Tee ääres olevad parkimiskohad asendatakse parklaga Tüve 10 kinnistul. Muuseumi teel on jalgrattatee, haljasriba ja kõnnitee viidud autoteest eemale. Mõlemad tänavad saavad ajakohase tänavavalgustuse, veetorustiku, reoveekanalisatsiooni ja sajuveelahendused.

Ehitust on plaanitud alata tuleval kevadel ja kõik peaks tehtud olema 2024. aasta sügiseks.

Tööd on jagatud mitmeks järguks. Soov on alustada nendest lõikudest, kus praegu peale lopsaka looduse midagi ei ole. «Mõeldud on see lahendus nii, et liikluskoormus ei lähe niivõrd ERMi ette, aga pigem muuseumi tagant Raadiraja tee kaudu, sest transiitliiklusel pole ju mõtet ületada kolme lamavat politseinikku. Linnast välja ja linna sisse saaks sealt kiiremini,» selgitas Haak. «Uuele lõigule on kavandatud ka bussipeatused.»

Haak selgitas kavandatava ehituse vajalikkust nii: «Linnaliiklus on vaja suunata nii, et saaksime kergliiklusele ruumi juurde. Kergliiklusele saab seda juurde peamiselt autode arvelt, samas ei taha me autoliiklust linnas välja suretada. Kui kuskil võtame autodelt midagi ära, siis peame pakkuma võimaluse käigud ära teha teisiti. Tahame või ei taha, Tartu vallas linnaga eluliselt seotud asum järjest kasvab.»

Idaring kalevi all

Narva maantee ummikute lahendamiseks on muidugi veel abinõusid. Paberil on endiselt võimalus pikendada Idaringtee Jõhvi maanteeni üle endise Raadi lennuvälja, aga sellega keegi aktiivselt ei tegele. Küll on aga hoomatavas kauguses põhjapoolne ümbersõit, mida ka Tiksoja sillana kirjeldatakse.

«Selge on see, et järgmine oluline lõik on põhjapoolse ümbersõidu ehitus, mille puhul on räägitud ajaperspektiivist viis-kuus aastat,» tõdes Raimond Tamm. «Idaringtee lõpuni ehitamise plaani transpordiametil ei ole olnud. Tartul on siin keeruline roll. See Idaringtee osa ei jää linna maale, lõviosas läbib see ju Luunja valda. Tartu ei saa rahastada väljaspool enda piire jäävaid objekte, kuid Luunja valla võit selle läbimurde rajamisest on väike.»

Raatuse tänava pikendamisest praegu pigem ei räägita, sest kaitseväel on omad arendusplaanid. Küll on Haagi sõnul juttu olnud võimalusest, et endisel sõjaväealal pikendatakse Peetri tänavat Raatuse tänavani.

«Praegu on seal tänavakoridor olemas, Nõukogude sõjaväeosa ajal on olnud sisetee. See ka leevendaks Puiestee tänava koormust,» ütles Haak.

Tartu linn plaanib Tartu vallaga valmis ehitada Põhja puiestee ühenduse Muuseumi teega.
Tartu linn plaanib Tartu vallaga valmis ehitada Põhja puiestee ühenduse Muuseumi teega. Foto: TPM
Märksõnad
Tagasi üles