R, 9.12.2022

Superministeeriumile valiti kõige kallim sidepakkuja

Mikk Salu
, ajakirjanik
Superministeeriumile valiti kõige kallim sidepakkuja
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 9
Ühendministeeriumi (superministeeriumi) hoone õhtupimeduses.
Ühendministeeriumi (superministeeriumi) hoone õhtupimeduses. Foto: Madis Veltman
  • Siiani pakkus superministeeriumile sideteenust Tele 2.
  • Uuest aastast valiti pakkujaks kolm korda kallim Telia.
  • Konkursile kvalifitseerus ainult Telia, Elisa ja Tele 2 lükati kõrvale.

Septembri keskel lõppes superministeeriumi sideteenuste hange järgmiseks neljaks aastaks. Võitjaks tuli Telia. Võitmine tähendab antud juhul, et Elisa ja Tele 2 diskvalifitseeriti ja lõpuks polnud kellegi teise vahel valida kui Telia. Hanketingimused olid kokku pandud nii, et kolmest sideoperaatorist ainult Telia sai neid täita.

Telia pakkumine oli seejuures kõige kallim, ligi 1,2 miljonit eurot. Elisa oli mõnikümmend tuhat eurot odavam, aga Tele 2 pakkus kolm korda odavamat hinda kui Telia. Viimastel aastatel ja ka praegu pakub Superministeeriumile sideteenust seejuures Tele 2.

Hanke korraldaja Riigi Info- ja Kommunikatsioonitehnoloogia Keskus (RIT) keeldub kommentaaridest. Nad viitavad, et hanke tulemus on vaidlustatud ja seepärast ei saa selgitusi anda. Tuleb lähtuda avalikult kättesaadavatest hankedokumentidest.

Nii Elisale kui Tele 2-le heideti ette, et nende iseteeninduskeskkond ei vasta hanketingimuste nõuetele. Muidugi on Tele 2-l ja Elisal iseteenindus olemas, aga ilmselt on neil puudu üks või kaks funktsiooni, mis Telial olemas. Näiteks Elisa kohta viidati, et neil pole «Analüüsimoodulit, mis peab võimaldama moodustada kokkuvõtteid kasutajate või kasutajagruppide lõikes üle erinevate perioodide ning vaadelda ja salvestada vastavaid teenuste eristusi.» Ja kuna sellist asja polnud, siis sai juba stardijoonel pakkuja kõrvale heita.

Nii Tele 2 kui Elisa vastasid, et kui nende iseteeninduses pole teatud küsitud funktsioone, siis saaks töö superministeeriumi jaoks ära teha nende kliendihaldurid. Arvestades, et siiani pakub Superministeeriumile sideteenust Tele 2, võiks eeldada, et selline lahendus on toimiv.

Tele 2-l oli teiseks etteheiteks, et nad ei paku VoWifi ja Volte teenust. Täpsemalt, Tele 2 pakub neid praegu ainult Apple telefonidele ja lubab teenust laiemalt järgmise aasta esimeses kvartalis. Aga praegu, kujul nagu hanketingimustes kirjas, neid teenuseid neil tõesti ei ole.

Enamus inimesi ilmselt ei tea, mis on VoWifi ja Volte, aga lühidalt öeldes lubab VoWifi teha telefonikõnesid üle wifi võrgu. Paljude äppidega (nt Signal, Skype jne.) saab helistada üle wifi, aga VoWifi puhul on jutt klassikalisest telefonikõnest läbi wifi.

Paar aastat tagasi kui Digigeenius testis VoWifi ja Volte võimalusi, tõid nad näitena Karja Keldri baari. Maa all on levi muidu halb, aga kõnesid saab läbi wifi teha, ja mis eriti mugav, kui välja astud ja jõuad levisse tagasi, siis ei pea kõnet katkestama, vaid telefon lülitub automaatsel wifi võrgust tavavõrku. Ja Volte ehk helistamine läbi 4G on tehnoloogia, mis võimaldab VoWifit. Lisaks, Volte kaudu tekib ühendus kiiremini ja võimaldab telefonikõne ajal ka netis surfata.

Tegu on tehnoloogiatega, mis kuuluvad kategooriasse «tore on», aga kas need on ka eluliselt vajalikud? Kui keskmine ministeeriumiametnik teeb päevas telefonikõnesid 5 minuti jagu, siis kui tihti tekib Karja Keldri taolisi olukordi, et ilmtingimata on vaja kõne teha läbi wifi, selle asemel, et astuda mõned sammud trepist levisse? Või vähemalt, kas see on väärt kolm korda kõrgemat hinda?

Võimalik, et superministeeriumil ja RIT-l olid väga head põhjendused, kuidas tekkis hange, kuhu kvalifitseerub ainult üks operaator. Riik ei pea ilmtingimata ostma odavamat toodet, aga kui hinnavahe on mitmekordne, oleks hea vähemalt teada, milles põhjus. 800 000 euro võrra suurem arve ei pruugi riigieelarve kontekstis olla suur raha, aga selle summa eest saaks näiteks katta Eesti teatrite ja muuseumite tänavuse ülekulu, mis tekkinud kõrgematest elektrihindadest.

Hankimise mõte peaks olema võistlusmomendi tekitamine. Et on erinevad pakkumised erinevate argumentidega, kellel parem iseteenindus, kellel odavam hind, kelle mingi muu eripära. Praegu võistlust, kus saaks kaalutleda eri külgi aga ei tekkinudki.

Märksõnad
Tagasi üles