N, 2.02.2023

Lahkunud Red Bulli omanik päästis WRC-sarja surmasuust

Karl Mihkel Eller
Lahkunud Red Bulli omanik päästis WRC-sarja surmasuust
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Kõhunäärmevähi tagajärjel surnud Dietrich Mateschitzi jäävad mälestama paljud tippsportlased üle maailma.
Kõhunäärmevähi tagajärjel surnud Dietrich Mateschitzi jäävad mälestama paljud tippsportlased üle maailma. Foto: imago sportfotodienst/Scanpix

Nädalavahetusel suri 78-aastaselt Dietrich Mateschitz, kes oli Red Bulli kaasomanik. Tänu energiajoogifirma toetusele on tuule tiibadesse saanud sajad sportlased üle maailma, kes on saavutanud edu ekstreemspordis, aga ka vormel 1s. Vähe teada on fakt, et kümme aastat tagasi päästis Mateschitz koos Red Bulliga raskustesse sattunud ralli MM-sarja.

Suure osa tähesärast on Red Bull saanud tänu läbilöögile vormel 1s, kuid oma rolli on punased pullid mänginud ka praeguste tipprallisõitja karjääris. Nende logoga müts peas ja joogitops käes jagavad intervjuusid näiteks Sébastien Ogier, Kalle Rovanperä, Sébastien Loeb, Elfyn Evans, Thierry Neuville jt.

Palju pole aga räägitud, et Red Bull päästis kümme aastat tagasi WRC-sarja surmasuust. 2011. aasta detsembris sattus rahalistesse raskustesse WRC korraldusõigust omanud North One Sport. Aasta alguses sai nende emafirmaks Convers Sports Initiatives (CSI), mille omanik oli Venemaa miljonär Vladimir Antonov. Novembri lõpus vahistati Antonov Londonis ning tema omanduses olnud pankasid süüdistati rahapesus.

Kuigi alguses ütles North One, et CSI probleemid neid ei mõjuta, siis peagi selgus, et maksejõuetuks muutunud emafirma tõttu on neil vaja leida uued investorid. Läbirääkimisi peeti Katariga ning telekanaliga Eurosport, kuid need nurjusid. Nii oligi WRC-sari 2012. aasta hooaja eelõhtul jäänud peremeheta.

Mateschitz nägi WRCs potentsiaali

Petter Solbergi (vasakul) jaoks jäi 2012. aasta tippkonkurentsis viimaseks. Sebastien Loeb võitis toona oma viimase MM-tiitli ning on pärast seda osalenud WRCs osalise koormusega.
Petter Solbergi (vasakul) jaoks jäi 2012. aasta tippkonkurentsis viimaseks. Sebastien Loeb võitis toona oma viimase MM-tiitli ning on pärast seda osalenud WRCs osalise koormusega. Foto: Giuseppe Cacace/AFP/Scanpix

Jaanuari lõpus toimunud Monte Carlo rallile mindi vastu teadmatuses. Lahtisi otsi oli palju, alustades sellest, kes korraldab võistluse ajavõtu ning kes toodab teleülekandeid. Viimases hädas võttis esimestel etappidel sarja vedamise enda peale autospordi katusorganisatsioon ehk rahvusvaheline autoliit (FIA).

Hooaja keskel hakkasid kostma sahinad, et 2013. aastal haarab WRC-sarja ohjad Red Bull Media House. Septembri lõpus sai kuulujutt kinnituse. Samal aastal registreeriti Saksamaal ettevõte WRC Promoter, mis juhib WRCd tänaseni.

Loo peakangelane Mateschitz oli meediast hoidnud persoon, kes andis intervjuusid harva. 2012. aastal, kui WRC korraldusõiguse nimel käis võitlus, võttis multimiljonär sel teemal sõna. «Me usume, et WRC potentsiaal on suurem, kui seda on tõestanud viimased aastad. Püüame selle potentsiaali avada ja ära kasutada. Eks aeg näitab, kuidas see välja tuleb ja kui edukad meie jõupingutused on,» vahendas Mateschitzi sõnu mõni nädal enne WRC õiguste omandamist Eurosport.

MM-sari vajab rohkem meeskondi

Mootorispordihuvilisena oli austerlasel oma ettekujutus ralli arengust. Ta oli vastu toonase FIA presidendi Jean Todti ideele, kes soovis MM-rallisid pikemaks venitada. «Ma arvan, et pole mõtet minevikku uuesti läbi elada. Rallisõit ei tohiks kindlasti olla ohtlikum, kui see juba on,» oli Mateschitz resoluutne.

Tol hetkel võtsid WRCst osa vaid kaks tehasemeeskonda: Volkswagen ja Citroë​n. M-Spordilt oli kadunud Fordi tugi ning nende nimisponsoriks oli Qatar, Citroë​ni toetas Abu Dhabi. Mateschitz oli kindel, et tootjate arvu on vaja suurendada, kuid selleks leidub mitmeid viise.

«Tegelikult pole vahet, kas tegemist on tehase- või erameeskonnaga, peaasi, et neil on autotootja tugi. Oluline on, et meeskonnad ja nende sõitjad esineksid hästi, oleksid konkurentsivõimelised ning teeksid hea ja põneva show,» ütles Mateschitz. Kuldaväärt tõdemus, mida saab kanda ka tänapäeva.

Mateschitz ei märganud Räikköneni talenti

Kimi Räikkönen 2001. aastal.
Kimi Räikkönen 2001. aastal. Foto: Via Www.imago-images.de/scanpix

Austria kagunurgast pärit Mateschitz asutas Red Bulli 1987. aastal. Energiajoogiidee tekkis tal töölähetustel Tais, kus tarbiti jooki nimega Krating Daeng. Mateschitz väitis, et klaas Tai imejooki võttis temalt reisiväsimuse, ning sellest tekkiski mõte hakata sarnast toodet ka Euroopas pakkuma. Koos Tai ärimehe Chaleo Yoovidhyaga asutati Austrias Red Bull, millest 49 protsenti kuulus Mateschitzile.

Oli vaid aja küsimus, mil noorena ekstreemspordist huvitunud Mateschitz hakkas ühe turunduskanalina kasutama sporti. Kaks aastat pärast Red Bulli asutamist astus firma sammu F1 poole, kui sõlmiti sponsorleping Ferrari F1 tiimi sõitja Gerhard Bergeriga.

1990ndate keskel soetas Red Bull enamusosaluse Sauberi F1 meeskonnas ning 2000ndate alguses sai neist Šveitsi tiimi peasponsor. 2001. aastal usaldas tiimi omanik Peter Sauber ühe sõitjakoha 21-aastasele Kimi Räikkönenile.

Red Bulli omanik tunnistas oma viga

Mateschitz eelistanuks sel kohal näha brasiillast Enrique Bernoldit, kes kuulus Red Bulli programmi. Sauber jäi endale kindlaks. Mateschitz oli pettunud, kuid jätkas tiimi toetamist. Kui Räikkönen aasta pärast McLareniga liitus, otsustas ta oma osaluse Sauberis maha müüa.

Mateschitz tunnistas hiljem Sauberile, et eksis Räikkönenis. 2007. aastal tuli soomlane Ferrariga maailmameistriks.

2004. aastal ostis Mateschitz Jaguari F1 meeskonna ning nimetas selle Red Bull Racinguks. Aasta hiljem lõi ta käed Bergeriga, kellest sai Red Bulli tütarmeeskonna, nüüdse nimega AlphaTauri kaasomanik.

Red Bull on võitnud kuus sõitjate MM-tiitlit ja tulnud viis korda konstruktorite arvestuse esikohale (2010, 2011, 2012, 2013, 2021, 2022). Nende juuniormeeskonnast on tärganud tohutult talente, kuid leidub ka sõitjaid, kes ei pidanud pingele vastu ning põlesid läbi.

Märksõnad
Tagasi üles