N, 2.02.2023

Juurikas. Auto – inimese parim sõber

Kuuno Tank
, Spordireporter
Juurikas. Auto – inimese parim sõber
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Soovitan lemmikut pesemisega harjutama hakata juba varajases eas.
Soovitan lemmikut pesemisega harjutama hakata juba varajases eas. Foto: Arvo Meeks

Talv tuleb! Iga auto­pidaja peab oma lemmiku ületalve hoidmiseks tegema vajalikud ettevalmistused! Eduka hoolduse eelduseks on auto varajane harjutamine erinevate protseduuridega.

Soovitan lemmikut pesemisega harjutama hakata juba varajases eas, kuna siis kaob autol hirm ja ärevus ning protseduur möödub märksa rahulikumalt.

Igapäevane harjamine, pigileotus, regulaarne karteri tuulutamine, õlitamine ja vahatamine on auto tervise seisukohalt täiesti kohustuslikud. Aga enne talve tuleb üle vaadata pakiruum, salong, veljed, kepsud ja puksid!

Sisemus puhtaks!

Maainimestel tuleks kindlasti kontrollida, et suvel poleks autosse kolinud hiired, kährikud või mügrid. Need muidusööjad armastavad maiustada istmete vahele kogunenud jäätmetega, nagu krõpsud, pitsatükid, friikartulid, viinerijupid. Eriti maitsevad neile magusad laste toidujäänused, kleepuvad kommid, õunad, pirnid ja ligased jäätisepaberid.

Autost tuleb välja visata poolikud õllepurgid, kohvitopsid ja tühi taara! Need meelitavad ligi parasiite ja pudelikorjajaid.

Kui auto sisemus on jäätmetest puhastatud, tuleb ette võtta välispidised protseduurid.

Kere

Erilist tähelepanu vajavad vanemad autod, kelle värvkate on liialt kuiv, rasune või kestendav.

Kui lemmiku keha on rasune, kõõmane, kestendab või punetab, tuleb põhjus spetsialisti juures kindlaks teha. Kere väljanägemist ning seisukorda aitavad parandada tõhusad hooldusvahendid, spetsiaalsed ravišampoonid ja õlid.

Kuna šampoonide valik on lai, peab õige toote leidmiseks täpselt teadma, millist šampooni teie auto vajab, lähtudes ühtlasi sõiduki elustiilist. Kaubikud vajavad märgatavalt kangemaid šampoone kui se­daanid või linnamaasturid. Eelistada tuleks hooldusvahendeid, mis sisaldavad looduslikke taimeekstrakte ja -õlisid.

Erilist tähelepanu vajavad vanemad autod. 
Erilist tähelepanu vajavad vanemad autod. Foto: Wikipedia.org

Sobivaima šampooni ja palsami leidmiseks tuleb konsulteerida spetsialistiga, näiteks kogenud automehhaanikuga.

Kindlasti tuleb üle vaadata auto talvekummid. Kui näete, et kummid on pragunenud ja täis lõhesid, küsige usaldusväärsest autokauplusest spetsiaalseid kummihooldusvahendeid. Asjatundlikud müüjad on valmis rõõmuga aitama!

Auto arenemine

Siinkohal tekib kindlasti paljudel lugejatel küsimus, mida auto endast üldse kujutab. Hea küsimus! See annab mulle võimaluse jagada oma laialdasi teadmisi, mis jagamata kujul jääksid avalikkusel teadmata.

Kaasaegne moodne automobiil on varajasel ürgajal elanud hobuvankri ja nooremal jääajal väljasurnud kahesilindrilise aurumasina kauge järeltulija.

Arvatakse, et esimene auto on pärit Aafrikast ja kõik maailma autod on mingil moel selle auto sugulased. Tollane autode esivanem meenutas välimuselt traktori ja 1973. aasta Ford Mustangi ristsugutist.

Autode esivanem meenutas välimuselt traktori ja 1973. aasta Ford Mustangi ristsugutist. 
Autode esivanem meenutas välimuselt traktori ja 1973. aasta Ford Mustangi ristsugutist. Foto: Wikipedia.org

Kuna ennemuiste oli Gondvana ürgmanner kaetud tiheda kiirteede ja bensiinijaamade võrguga, siis algas paarsada miljonit aastat tagasi autode ränne, kuna bensiinihindade tõus sundis neid otsima odavamat kütust.

Nii levisidki autod üle terve maailma, arenedes seejuures erinevateks liikideks ja mudeliteks. Mööda steppe ja savanne vurasid metsikud tagaveoga automobiilid. Nende looduslikeks vaenlaseks olid vaid mõõkhambulised tiigrid ja dinosaurused. Korralisest hooldusest ja remondist ei osanud autod veel undki näha!

Aeg läks edasi. Autod arenesid. Aasia steppides kihutasid juba ringi metsikud Moskvitšid, Zaporožetsid ja Žigulid. Euroopa lõunaosas on väljakaevamised päevavalgele toonud Fiati ja Citroëni eellaste roostetanud karkasse.

Kaua arvati, et külmas Skandinaavias autosid ei olnudki. Selle arusaamise lükkas ümber töökorras Volvo, mis leiti 1985. aastal Malmö tsirkuse muinasparklast. Volvo kojamehed töötasid, istmesoojendus oli sees, rooli taga istus viikingi luukere. Iidne Rootsi auto oli mattunud sügavale parkimistrahvide alla, millest vanimad pärinevad jarlide ajastul valitsenud kuningas Onela perioodist.

Auto kodustamine

Arvatakse, et inimene kodustas auto umbes 12 miljonit aastat tagasi. Esimesed inimeste poolt kodustatud autod olid odavama hinnaklassi sedaanid ja mahtuniversaalid. Vanaaja algelises ühiskonnas oli see täiesti piisav. Mesopotaamias liikus rohmakate puitratastega diiselkaubik, millega veeti põldudele sõnnikut. Egiptuse vaaraod sõitsid piki Niiluse jõge edasi-tagasi savist ja pilliroost valmistatud amfiibautodega, mis võtsid tohutult bensiini. Ka muistsest Ameerikast leidis Kolumbus eest algelise bensiinijaamade, kiiruskaamerate ja remonditöökodade võrgu. Indiaanlased olid lisaks koerale ja meriseale kodustanud auto.

Enne eurooplaste tulekut kihutasid USA hiiglaslikes preeriates ratasteta Cadillacide, Jeepide ja Chryslerite karjad. 
Enne eurooplaste tulekut kihutasid USA hiiglaslikes preeriates ratasteta Cadillacide, Jeepide ja Chryslerite karjad. Foto: Wikipedia.org

Kõige kummalisem on seejuures fakt, et enne eurooplaste tulekut ei olnud ühelgi Ameerika autol rattaid all. Põliselanikud lohistasid autosid põhja peal, neid kiiresti mööda maad ringi vedades. Sellest hoolimata korraldati Ameerikas juba tollal kiirendusvõistlusi, millest räägib Amerigo Vespucci kirjeldus narkojoobes asteeginoorukite ebaseduslikust kiirendusvõistlusest Mztloputxchanani-nimelises väikelinnas.

Enne eurooplaste tulekut kihutasid põhja pool, USA hiiglaslikes preeriates, ratasteta Cadillacide, Jeepide, Chryslerite karjad, keda indiaanlased vibude ja nooltega taga ajasid. Mingit hooldust oli autodel indiaanlastelt asjatu loota.

Autode paljunemine

On hästi teada, et jooksuajal üritab isane auto kummi vilistada ja teistele sõidukitele tagant sisse sõita. Et seda takistada, on tingimata vajalik jooksuajal kasutada talvekumme. Tõupuhtuse säilitamine on väga oluline! Eri tüüpi autode paaritumisel sünnivad raskesti dresseeritavad ja keerulise iseloomuga hübriidautod. Neil ripub peegli küljes lõhnakuusk, nad on imeliku kujuga. Osadel nendest kasvavad kõhu alla rasked akupakid, mis võivad põlema minna ja rikuvad loodust. Hübriididel on sageli gaasid.

Autode paljunemist ja tiinust on palju uuritud. Miljonid mehhaanikud on veetnud autode all terve oma elu, uurides autode suguorganeid. Autode paljunemisse tõi selgust alles Jaapani teadlase Kazumi Sakamoto epohhiloov uurimus, mis käsitles Land Cruiseri tiinust ja poegimist.

«Land Cruiseri tiinus kestab tavaliselt 63-67 päeva,» kirjutab Sakamoto. «Peatsest poegimisest annab märku, kui maastur käitub närviliselt, sõelub sõiduridade vahel, tuututab, pidurdab ja kiirendab ootamatult. Sageli üürgab raadio. Taoline auto ei hooli fooridest ega märkidest ja põhjustab palju ohtlikke olukordi, sest otsib kiiruga varjulist kohta, kuhu poegima tõmbuda. Vahetult enne poegimist hakkab maasturil signaal üürgama. Mingil hetkel avanebki tagaluuk ja sealt vuravad välja väiksesed Land Cruiserid, kes kaovad kiiresti laiali.»

Esimeses elufaasis meenutavad linnamaasturi pojad tavalisi väikeautosid, mis ummistavad elamurajoonide tänavaid ja kõnniteid. Mõne aasta pärast vahetavad nad kesta ja välja kooruvad prisked, punnis kummidega linnamaasturid.

See on tänaseks liiklusest kõik. Nautige sõitu!

Märksõnad
Tagasi üles