Ülikool on laiemas kontekstis kaotanud oma identiteedi, oma võimu ja monopoolsuse teadmiste tootmisel, edastamisel ja kontrollimisel. Ülikoolid ei ole suutelised eksisteerima enam isolatsioonis. Ülikoolid on liitunud kutseõppega, äriettevõtetega, mida nad teenindavad. Kiire majanduskasv mitmes OECD riigis 1990. aastate lõpus on toonud uusi ja küllaltki suuri investeeringuid ülikoolidesse ka äri- ja erasektorist. Ärisektor loob hea meelega ülikoolide juurde teadusfonde ja instituute, sest kõrgharidus on täna ka erahuvi. Ei investeerita ainult inimestesse, vaid ka laboratooriumidesse, raamatukogudesse, tehnilisse infrastruktuuri jms. Turu rolli senisest suurem väärtustamine on paljus seotud ka suure toetusega liberaalsele hariduspoliitikale, mis aktseptib kõrghariduse arendamist ja laiendamist põhiliselt eraõiguslike sihtasutuste kaudu.
Riikide mõjuvõimu vähenemine globaalsel haridusturul ning rahvusriikide ülikoolide väljatõrjumine suurte ülikoolide või siis nende konsortsiumite poolt ohustab eriti väikeriike, nende kultuuri, keelt ja mõistagi ka identiteeti. OECD uurimuste järgi on kõrghariduses viimaste aastakümnete jooksul aset leidnud suured muutused (ekspansioon, üha heterogeensemad üliõpilasrühmad, uued finantseerimismudelid, tugevnev rõhuasetus tulemuslikkusele ja aruandlusele, uued juhtimisvormid, globaalne võrgustamine ja koostöö). Sellele vaatamata pole rahuldavat lahendust leidnud kõrghariduse sellised küsimused nagu juhtimine, finantseerimine, kvaliteet, kõrgkooli osa uurimistöös, seosed tööturuga, rahvusvahelistumine jms. Selles kontekstis tuleks ilmselt küsida, kas Eesti on olnud piisavalt kriitiline erinevate soovituste suhtes või oleme siis mõningaid aspekte nendest üle hinnanud. Suure pildi puudumine hariduse, sh kõrghariduse reformimisel, mis võib viia hariduse ummikteele, on alati ohtlik.